Un Demi | Foto Kopie

Un Demi | Foto Kopie. One minute Short voor X10, een expositie van Beelddragers Amsterdam, een platform voor talent, met liefde voor beeld en haar makers.

Voor de tentoonstelling X10 van Beelddragers maakte Willem Aerts i.s.m. de 10 exposerende fotografen een serie korte one-minutes. Geen geknip en geplak, 1 shot van 1 minuut waarin op inspirerende, soms humoristische wijze een tipje van de sluier wordt opgelicht over de aard van het werk van de fotograaf.

Om ‘Foto Kopie’ te begrijpen, zul je Un Demi moeten begrijpen. Vier Franse grafisch vormgevers besloten na het afronden van de academie te verhuizen naar respectievelijk Amsterdam, Berlijn, Parijs en Wenen. Jarenlang vonden ze vriendschap en inspiratie bij elkaar. Maar hoe nu verder, honderden kilometers van elkaar verwijderd? Het begon met het uitwisselen van gevonden beelden en eigen werk in besloten, digitale kring. Inmiddels delen Lucie, Anne-Pauline, Chloé en Laure hun visuele ontdekkingen met de rest van de wereld via hun blog en een halfjaarlijks magazine, met de gelijknamige titel Un Demi. Ze gebruiken zelfgemaakte foto’s en tekeningen, gevonden beelden en bewerken dit tot hun bijzondere zine. Voor Un Demi ontstaat inspiratie niet uit ‘grote ideeën’, maar begint het bij kleine details. Af en toe je hoofd een kwartslag draaien en je laten verbazen. En dat zie je. Alles is met de hand gemaakt en gevouwen, met oog voor detail en veel liefde voor het beeld. Professionals? Nee, zo zien zij het niet. Un Demi moet klein en ‘amateuristisch’ blijven – in een kleine oplage, bijzonder en uniek.

Je kunt het ook omdraaien, door naar ‘Foto Kopie’ te kijken, begrijp je meer van Un Demi. Wat zien we precies? Vier zwart-wit beelden, de ene gedetailleerder dan de ander. De beelden verschillen in vorm en formaat en lijken willekeurig gerangschikt.

Maar blijkbaar heeft Un Demi wel de moeite genomen ze op deze manier bij elkaar te plaatsen. De handen verraden het medium, een kopieermachine. De handen verraden tevens dat we kijken naar objecten – artefacts. Maar waarom deze vier beelden?

Een lievelingspostkaart, een vakantiekiekje van een palmboom, een vijver en een polaroid. De beelden komen uit de persoonlijke beeldbank van Un Demi. Anne-Pauline verzamelt al haar hele leven beeld: van een foto uit de krant, tot een ansichtkaart van oma. Lucie fotografeerde met haar analoge camera een palmboom op vakantie in Amerika. Geïsoleerd uit de omgeving en tegen een strak blauwe lucht. Chloé schiet polaroids, wat voortkomt uit een liefde voor het analoge beeld. Laure richt haar blik naar beneden en heeft met een wegwerpcamera een vijver platgeflitst. Deze vier beelden bij elkaar, opnieuw gerangschikt onder de kopieermachine vormen ‘Foto Kopie’. Het past bij het intuïtieve proces van het collectief. Hun fysieke beeldbank geeft vrijheid en een open proces. De selectie gebeurt op pure intuïtie. Eerst voelen, dan redeneren. Niet letterlijk, maar misschien ook wel een beetje. Het proces om vervolgens alles in elkaar te laten passen, daar gaat het volgens hen om. Dat de beelden in en door het proces compleet transformeren en vaak onverwacht kunnen verrassen, dat is waar Un Demi het voor doet.

Benieuwd naar de foto: http://beelddragers.nl/monthly/3

Comments are closed.