Peeping | Michael Wolf

Michael Wolf (Award-winning fotograaf World Press Photo) geeft inzicht in zijn werkwijze aan de hand van Foam Magazine thema ‘Peeping’. Korte film voor Foam For You.

‘Peeping | Michael Wolf’ is de eerste aflevering uit een serie korte documentaires van internationale fotografen die Willem Aerts maakte in samenwerking met Foam Magazine, het internationale fotomagazine van Foam Amsterdam en Foam For You. In deze inspirerende serie zien we professionele fotografen aan het werk en geven zij op inspirerende wijze inzicht in hun visie over fotografie.

In deze aflevering neemt Micheal Wolf ons mee door o.a. de virtuele wereld van Parijs via Google street view en vertelt hoe hij zijn beelden  selecteert en fotografeert voor de serie ‘Paris street view’. Hoe selecteer je een beeld uit een 360-graden foto uit Google Street View, hoe belangrijk is de uitsnede van het beeld en hoe belangrijk is het dat een beeld een verhaal suggereert? In het tweede deel van deze aflevering komen eerdere series van Michael Wolf aan bod als ‘Transparent City’ en ‘Architecture of Density’.

Michael Wolf is geboren in München, 1954. Hij groeide op in de Verenigde Staten, Europa en Canada. Hij studeerde aan de Folkwangschool in Essen en aan UC Berkeley. In 1995 verhuisde hij naar Hong Kong voor een intensieve studie van de Chinese culturele identiteit en de complexheid van de Chinese urban architectuur. Hij publiceerde 5 boeken over China. Michael Wolf  won de eerste prijs in ‘the World Press Photo Competition’ in 2005 (Contemporary Isues Series) en in 2010 (Daily Life Single), beiden met onderwerpen gefotografeerd in Azie.

In 2008 verhuisde hij met zijn familie nar Parijs waar hij begon te werken aan de serie ‘Paris street view’.

‘Voyeurisme vind ik zo fascinerend omdat het mijn extreme nieuwsgierigheid naar mensen bevredigt. Fotograferen ligt voor mij in het verlengde. Het geeft me toegang tot het leven van andere mensen. Ik ben heel nieuwsgierig en fotograferen bevredigt die aandrang.’ (Michael Wolf over Peeping)

Comments are closed.